Dne 10. 5. 2013, Mladá fronta DNES zveřejnili článek - Jsme patrioti, kteří určují směr.
Jsme patrioti, kteří určují směr
10.5.2013 Mladá fronta DNES - str. 03 Kraj Zlínský
»Manažeři od nás Zlínská společnost Tescoma patří mezi světově nejúspěšnější výrobce kuchyňských potřeb. V zahraničí má tisícovku svých prodejen a plánuje další růst.
Když v roce 1992 začínali, přesně nevěděli, čemu všemu se chtějí věnovat. Přesto Petr Chmela se svým kamarádem Jiřím Vaculíkem rozjeli firmu, pro niž je Česko už dávno malé. Vždyť téměř v každé kuchyni v zemi můžete najít výrobky s logem Tescoma.
Expanze tím rozhodně nekončí, ale po baťovském vzoru spíš začíná. Firma má přes tisícovku prodejních míst v atraktivních kulisách světových metropolí i v zemích, kde byste to nečekali, jako je třeba Sýrie. Nyní je na řadě Čína.
„Už jsme tam otevřeli první dva obchody a na dalších deset se dlouho čekat nebude,“ naznačil Chmela. „Líbí se jim obzvlášť naše vychytávky, které jsme vymysleli a patentovali a které ještě nestihli okopírovat,“ dodal s úsměvem.
Mimochodem, Chmela až na výjimky rozhovory nedává. Za posledních pět let ji udělal jen dvakrát. Nedávno pro magazín Forbes a nyní pro MF DNES.
* Jak těžké bylo prosadit se v oboru kuchyňských potřeb?
Měli jsme výhodu, že jsme nebyli zatížení minulostí a začínali od nuly. Nikdy jsme v oboru nedělali, to nám možná pomohlo. Hlavně jsme hrozně chtěli. Přitom na začátku jsme neměli ujasněno, co všechno budeme dělat. Byli jsme úspěšní i v elektru, ale v roce 1995 jsme se vyprofilovali do kuchyňských potřeb. Šlo o dobré rozhodnutí, přestože je to mnohem pracnější. Musíme vymyslet a prodat spoustu drobností.
* Co tedy rozhodlo o vašem úspěchu?
To je na dlouho. (úsměv) Rozhodně to byla myšlenka, nápad, dravost, chtění jít za svým cílem. Hlavně ale každodenní práce všech lidí ve firmě. Nevzdávat se, k problémům se stavět čelem. Jsou to možná fráze, ovšem kombinace toho všeho funguje. Člověk si musí dát do hlavy, že to jde, a ne že je něco neřešitelný problém.
* Jak máte rozdělené role se svým společníkem?
To je jednoduché. Jako dlouholetí kamarádi jsme se na všem vždy dohodli a nepředpokládám, že by se v tomto smyslu mělo něco změnit. Jirka je skvělý ve vývoji výrobků i v designu, sleduje trendy, lítá po celém světě a vše společně se svým týmem dotahuje často až do neuvěřitelných detailů. Myslím, že na současný vývoj a design výrobků můžeme být i ve srovnání se světovou konkurencí právem hrdí. Mě vždycky bavil marketing a obchod, tím je to dané.
* Co je pro úspěch Tescomy důležitější – design, nebo marketing?
Marketing dnes hraje mnohem větší roli než třeba před deseti lety. Kdo se jím odpovědně nezabývá, má asi smůlu. Ale na začátku musí být vždy myšlenka, dobrý nápad, perfektní realizace, obal atd. To jsou věci, na které je potřeba myslet. I u výrobků, které stojí řádově desítky korun, dbáme na funkčnost, aby lidé nebyli zklamaní, že sice dobře vypadá, ale nefunguje tak, jak by měl.
* Ve svém katalogu nabízíte přes dva tisíce položek. Podle čeho se rozhodujete, na co se zaměříte příště?
Směřování produktů je koníčkem a doménou Jirky, který po diskusi především s obchodníky určuje trendy. Dvakrát ročně máme i celosvětové porady, na základě kterých Jirka se svým mezinárodním týmem pečlivě zvažuje, do čeho konkrétně a na jaký trh půjdeme, jestli něco obdobného ve světě již neexistuje. V poslední době to byl například kráječ na kiwi, nebo konvice Teo, která právě získala prestižní světové ocenění Red Dot Design Award.
* Je těžké vymyslet podobnou novinku?
Některé myšlenky jsou na první pohled až utopistické. I proto mě hrozně baví chodit do designového a vývojového centra a sledovat konstruktéry i designéry, jaký těmto vizím a výrobkům dávají směr. Tři roky po sobě jsme uvedli na trh cca tři sta novinek. Stejně tak to bude i letos a já věřím, že i v letech následujících.
* Není to až příliš?
Je, ale zákazníci si na to zvykli a těší se především na naše novinky. Zhýčkali jsme si je, ale nové věci nás baví vymýšlet nejvíc.
* Skoro bych řekl, že design v domácích potřebách jste povýšili či zvedli na vyšší úroveň.
Je povzbuzující, že i v dnešní době, kdy mezi lidmi není tolik peněz, si u nás můžou drobným nákupem udělat radost třeba i každý den. Nikdo nemůže být zklamaný. Výrobek funguje, má hezký design, je dobře zabalený. A to vše za cenu, která většinou příjemně překvapí. Děláme lidem radost a to nás motivuje k pozitivnímu myšlení, abychom neustále pracovali na pěkných a zároveň funkčních výrobcích.
* I díky tomu stále expandujete. Existuje plán, kde všude byste chtěli působit?
O naše výrobky je celosvětově takový zájem, že přesný plán dělat nemusíme... Jednou z cest je naše aktivní dlouholetá účast na nejprestižnějších veletrzích celého světa, kde mimo jiné získáváme nové kontakty. Nejdřív si spolupráci vyzkoušíme a ti, kteří chtějí a mají na to, rostou postupně s námi.
* Spoustu prodejen máte na atraktivních místech v centrech měst. Je to pro vás důležité?
Je. Před třemi lety jsme otevřeli první obchod v Praze a dodnes si pamatuji, jak velký problém bylo získat správné místo. Šlo o těžké vyjednávání. Dnes si většinou my vybíráme, kde chceme prodávat.
* Ačkoliv působíte po celém světě, základna Tescomy i logistické centrum jsou ve Zlíně. Není to komplikace?
Logisticky je to složitější, ale všechno má svoje plusy a minusy. Jsme patrioti a firma se tady rozvíjí od začátku. Navíc tu máme dobré napojení na nedaleké Slovensko, které je vedle Ruska a Itálie jedním ze stěžejních trhů. O přesunu do Prahy jsme proto ani neuvažovali.
* Kde vůbec vyrábíte?
Vyrábíme ve více než sto fabrikách po celém světě. Před deseti lety bylo téměř nemyslitelné domluvit se s českou továrnou na dlouhodobé spolupráci. Nebyla konkurence, krize, často ani vhodná technologie, mnohé z nich nebyly schopné dodržet výrobní termíny a další dohody. Přitom jsme vždycky chtěli vyrábět v Česku. Dnes je to naštěstí už jinak. Výrobci již investují do nových technologií, pracují na zaměstnancích, logistice, celkově nám vycházejí vstříc. Takže už vyrábíme hodně i v tuzemsku. Například již zmíněná konvička Teo je vyvinutá a vyrobená kompletně v Česku.
* Logistické centrum ve Zlíně nyní rozšiřujete. Projde přes něj každý výrobek?
Ano. Každý výrobek podléhá přísné vstupní i výstupní kontrole. Než ho dodáme do jakéhokoliv obchodu doma nebo ve světě, zkontrolujeme ho vždy v Tescoma World ve Zlíně. Považujeme to za zásadní.
* Tescoma je hlavním partnerem zlínského divadla i filharmonie. Je to pro vás otázka prestiže, nebo společenské zodpovědnosti?
Ani jedno. Jsme rádi, že můžeme podpořit kulturu v kraji. Naopak jsme definitivně skončili se sportem, protože nemůžete dělat všechno.
* Jak velkou roli při podpoře filharmonie sehrál přesun do Kongresového centra?
Jednoznačně všemu prospěl. Zvýšila se návštěvnost, zlepšila akustika. Takové Kongresové centrum nám i Praha závidí.
* A co ten sport? Opravdu jste s ním skončili?
To je definitivní. Jen v Itálii jsme na stadionech ještě vidět, přestože nejsme partnerem žádného klubu. Italové jsou prostě fotbaloví fanatici.
* Spolupracujete také s družstvem invalidů Ergotep, které se stará například o váš e-shop. Jak tato aktivita vznikla?
Trvá už přes tři roky. Tehdy jsme neměli připravenou logistiku pro distribuci e-shopu. Ale objevil se Ergotep a její šéf pan Herynek, který si již ve své bakalářské práci něco podobného vysnil. V Proseči u Skutče zaměstnává přes sto zdravotně znevýhodněných pracovníků, spolupráce je špičková. A nejde jen o e-shop. Loni na podzim jsme v rámci moderního sociálního podnikání společně otevřeli první dvě plnosortimentní prodejní centra Tescoma a další budou následovat.
* Jak na to reagují zákazníci?
Dobře. Jsou spokojeni.
***
FAKTA Petr Chmela (48) Zlínský rodák spolu se svým kamarádem Jiřím Vaculíkem založil firmu Tescoma v roce 1992. Uvedli se spořičem vody, pak nabízeli elektrospotřebiče nebo ventilátory. Od roku 1995 se věnují výhradně kuchyňským potřebám. Firemní katalog dnes nabízí přes 2 000 položek, které vznikají po celém světě. Společnost sídlí ve Zlíně-Přílukách, kde je od roku 2002 logistické a vývojové centrum. Se svou životní partnerkou Pavlou má dceru Michaelu, kterou ve volných chvílích učí hrát na bubny, na něž sám hraje.
V Číně jsme otevřeli dva obchody, na další se dlouho čekat nebude. »
S fotbalem už jsme skončili, vidět jsme jen na stadionech v Itálii. »